EPGİS Başkanı Aktaş: “Kaçak akaryakıt 20-25 milyar lira arası zarar oluşturuyor” / 03/05/2017

Akaryakıtta ÖTV-KDV kaybı 20 milyar liraya ulaştı.

EPGİS Başkanı Aktaş: “Kaçak akaryakıt 20-25 milyar lira arası zarar oluşturuyor”

Bazı istasyonların maliyetin de altında akaryakıt sattığını söyleyen ve kaçak olduğunu belirten Enerji Petrol Gaz İkmal İstasyonları İşveren Sendikası (EPGİS) Başkanı Fesih Aktaş, “En az yüzde 30 maliyet altı satan firma var. Bunların ÖTV-KDV kaybına etkisi 20 milyar lira” dedi.
Enerji Petrol Gaz İkmal İstasyonları İşveren Sendikası’nın (EPGİS) Başkanı Fesih Aktaş, bazı akaryakıt istasyonlarının, maliyetin altında satış yapmasına tepki gösterdi. Aktaş, “Motorinin maliyeti 3 lira 85 kuruş. Üstüne kar ve vergiyi ekleyince satış fiyatı 4.53’leri buluyor. Ama 3 lira 69 kuruşa satanlar var. Nasıl maliyet altı satıyorsa bize de öğretsinler Allah aşkına. Hepimiz illegal mi olalım. Kaçakçılık denen şey bu işte” dedi.
Maliye Bakanlığı ile akaryakıtta kaçakçılık yöntemleri konusunda temas halinde olduklarını anlatan Aktaş, hazırlıkları süren kaçakçılık raporunu birkaç hafta içerisinde bakanlığa sunacaklarını söyledi. Bu kapsamda kaçakçılığın irsaliye ile satıştan kaynaklandığını anlatan Aktaş, “Marker dışındaki yöntemlerle de kaçakçılık yapılabiliyor” şeklinde konuştu.Aktaş yöntemleri ise şöyle anlattı: “İrsaliye ile akaryakıtı birisine satıyor, o aynı irsaliye ile bir başka istasyona o da bir diğerine satıyor. En sonunda fatura tahsilatı ise akaryakıt işi yapmayan bir başka şirketin, yazarkasa fişi ile ödeniyor. Aradaki 3 istasyon sahibi ÖTV ve KDV ödememiş oluyor. Yazar kasaların beyinlerini her gece özel yazılımlarla sıfırlanıyor. Böylece hiç satış yapılmamış gibi z raporu alınan istasyonlar, vergi ödemeyerek maliyet altına satış yapma olanağı sağlıyor.” dedi.
Yılda 23 milyon ton akaryakıt satış ve ihracatının yapıldığını belirten Aktaş maliyetin altında satış yapan bayilerin oranının yüzde 30’lar seviyesinde olduğunu kaydederek, “23 milyon ton akaryakıt satılıyor. Litrede 2,70 lira vergi alındığında 62 milyar lira ediyor. En kötü yüzde 25-30 maliyet altı satıcı olduğunu tespit ettik. Böyle olunca 7 milyon tonun maliyet altı satış ile kaçak olduğu ortaya çıkıyor. Bazı istasyonlara otogaz yerine vergisi daha düşük olan tüplü gaz veya dökme gaz sevk ediyor. Böylece LPG’de ÖTV farkından yararlanılarak haksız kazanç elde ediliyor” dedi. Bunlara ayrıca KDV kaybı eklendiğinde 20-25 milyar lira arası zarar oluştuğunu belirten Aktaş, akaryakıtta maliyetinin altına satışın bir başka alanı ise kamu ihaleleri olduğunu belirtti.
EPDK’nın akaryakıt bayiliğindeki sık el değişikliğini de önlemesi gerektiğine işaret eden Aktaş, “Adam yılın sonunda istasyonu satıyor. Vergilerini ödemeden gidiyor. EPDK bayilikler için yüksek teminat getirmeli. 5015 sayılı yasa EPDK’ya istediği denetim yetkisini veriyor. Maliyet altı satışı görmesine inanamıyoruz. Gemilerden gelen akaryakıtın depolara ve antrepolara konulmasında sayaçlar online olmalı. Antrepolarda sayaç sistemi getirilmeli. Gemi ile gelen akaryakıtın izlenmesi ile ilgili 1 yıllık geçiş süresi verilmişti, bu aşılmamalı” dedi.
TÜPRAŞ’tan çıkan akaryakıtın nakliye, depolama, bayi karı eklenmesine rağmen maliyetinin altında satışı yapanların kendilerine ciddi zararlar verdiğini belirten Aktaş, “Bugün 3,85 KDV’li motorin fiyatı. Bunun üzerine 41-43 kuruş bayi karı, vergiler eklendiğinde 4,53 liradan motorin satılması gerekirken, motorinin 3,80’e nasıl satıldığına anlamıyoruz. EPDK ‘ben depoda marker’a bakarım gerisi Maliye’nin sorunu’ diyerek topu Maliye’ye atıyor. Olan devlete oluyor” dedi.

enerjienstitusu.org


Basın Bültenimiz
04/06/2020

Basın Bültenimiz...

devamı
Genel Başkanımızın BloombergHT'de  Yayınlanan Köşe Yazısı / BloombergHT
08/05/2020

Genel Başkanımızın BloombergHT'de Yayınlanan Köşe Ya...

devamı
Sendikamızdan Nöbetçi İstasyon Açıklaması /AA
15/04/2020

Sendikamızdan Nöbetçi İstasyon Açıklaması /AA...

devamı